-
Ezen a réges-régi képen egyértelműen a Piazza Santa Maria Novella látható, háttérben a Santa Maria Novella templommal.
-
A carmeliták a déli városszélen telepedtek le és építették fel a Chiesa Santa Maria del Carminét, a ferencesek
a keleti városszélen telepedtek meg Basilica Santa Crocén, míg a dominikánusok
a nyugati városszélen kezdték el a Basilica Santa Maria Novella építését, ami 1278-ban kezdődött és 1360-ban fejeződött be.
A templom külső megjelenésének legfőbb
ékességét, a Leon Battista Alberti által megtervezett zöld-fehér márvány
homlokzatot csak 1470 körül fejezték be. A homlokzattal és az egész épület külső
megjelenítésével nehéz betelni, egyszerűen gyönyörű..., én megkockáztatom, hogy
a legszebb firenzei templom. Különlegessége, hogy fontos temetkezési hely is egyben, de itt nem a belső
térben, hanem körben az árkádosan épített kerítésben vannak a síremlékek az utcai fronton
is és a templom udvarában is. Közismertnek tűnő, de azért mérget nem vennék rá,
hogy a tér felőli oldalon a templomnak szemben állva a jobboldalon az árkádos kerítés sarkától a templom felé a harmadik szarkofágban vannak
Domenico Ghirlandaio földi maradványai. Mindössze 45 évesen pestisben halt meg,
és ezért éjszaka, titokban kellett eltemetni..., megható, hogy a barátok
vállalták a kockázatot. Valószínűleg ezért sincsen a mai napig sem felirat a síron, mert titkos volt az akció. De az sem kizárt, hogy csak mese az egész..., igazából az a fontos, hogy szeretjük és becsüljük Domenico Ghirlandaiót emberi és művészi mivoltában is. Lehet, sőt, biztos is, hogy nem ő volt a legnagyobb firenzei festő, de az ő freskói által tudunk meg legtöbbet a korabeli Firenzéről. Mondhatni ő a korának majdhogynem a "fényképésze" volt, mert alkotásain nem a fantáziájának képeit jeleníti meg, hanem az akkori valóságot, közismert épületeket, közismert embereket. Az utókor sajnos nem mindent és mindenkit tudott beazonosítani, de annak a kevésnek is örülünk. Láthatjuk Ghirlandaio képein a Mediciket és még számos firenzei közszereplőt, akiknek kortársai voltak. Sajnos mi csak nagyon keveseket tudunk beazonosítani közülük.
-
-
Akkor ht nézzük meg a csodálatos templomot kívül, belül. A megszokottól eltérően már sok évtizede nem a főbejáraton juthatunk be ebbe a
gyönyörű és képzőművészeti alkotásokban kiemelkedően bővelkedő domonkos rendi
templomba, hanem annak jobboldali szép kertjéből, melynek szélén a szarkofágok
körben folytatódnak. Úgy gondolom, hogy ez az oldalbejárati lehetőség ronthat némiképp a belépés élményén, ami azért így is meghökkentő. Mivel itt különösen
komolyan veszik a fényképezés tilalmát, így az internetről szedtem össze néhány
képet, mert ugye a szó az fontos, de a látvány meggyőzőbb.
-
Az első körbenézési látvány után ami mondhatni szíven üti az embert, Masaccio "Szentháromság" című képe. Művészettörténeti szempontból is nagyon jelentős értékű a téma perspektivikus ábrázolása. Igen, Masaccio nagyon komolyan vette a Filippo Brunelleschi által kidolgozott perspektivikus ábrázolást, amit itt mondhatni tökéletesen bemutatott.
-
A Szentély falánál sorakozó kápolnák mindegyike egy-egy újabb élménnyel gazdagítja a látogatókat. Jobbról az első a Capella Bardi, nagyon szép, de nem tudok róla többet mondani. A Capella Strozzi elválasztó falán meglepetésként ért engem Brunelleschi gyönyörű fából faragott Krisztusának látványa. A kápolna tulajdonosának, Filippo Strozzinak mozgalmas síremlékét is láthatjuk itt, melyet Benedetto da Maiano készített, míg a falakat körben Filippino Lippi freskói borítják, melyek nem egy összefüggő történetet ábrázolnak.
-
A Szentélyben, vagyis a Capella Maggioréban, vagy megint más néven Capella Tornabuoniban több monumentális freskót láthatunk, melynek fő művészeti kivitelezője Domenico Ghirlandaio és kiváló festőket tartalmazó csapata volt. A gazdag bankár, Giovanni Tornabuoni fiatalon elhunyt felesége emlékére vásárolta és díszíttette ki ezt a kápolnát. A megrendelő meghatározta, hogy milyen jeleneteket akar látni a freskósorozatban, hogy hány emberalakot kíván látni, és azt is kikötötte, hogy ezen emberalakokat magának a művésznek kell megfestenie, nem pedig tanítványainak. Az egyik oldalfalon Keresztelő Szent János életének eseményeiből láthatunk jeleneteket, a másik oldalfalon pedig Szűz Mária életének eseményeit láthatjuk. A főfalon Mária megkoronázása alatt látható Giovanni Tornabuoni és felesége, aki fiatalon hunyt el. A leányukat, Ludovica Tornabuonit több képen is megfestette a látogatók között a festést végző csapat, melynek tagja volt az akkor még igen fiatal festő tanonc, Michelangelo Buonarroti is. Úgy tartják, hogy valahol a jobboldalon igen magasan megfestett egy angyalt.
-
Az oltárnak szemben állva a jobboldali falon Mária életének jeleneteit láthatjuk balról jobbra, alulról felfelé haladva, míg a baloldali falon Keresztelő Szent János életének fontosabb eseményeit láthatjuk. Érdekesség, hogy a Keresztelő Szent János születését ábrázoló képen látható a kor közismert szépsége, Ginevra de'Benci.
-
-
-
-
A Basilica Santa Maria Novella templomtól balra lévő kolostor udvarában (Chiostro delle Verde) találjuk az úgynevezett Capella degli Spagnuolit (Spanyol kápolnát), melyet az ott látható igen különleges freskója miatt feltétlenül érdemes megtekinteni. A képek nagyíthatóak!
Az Andrea da Firenze által készült freskó témája a dominikánus rend üdvözlésére és dicsőítésére szolgált. Bizonyára nagyon jó lenne, ha tudnánk, mik is történnek ezen freskón, de azért sok minden sejthető. Legfelső traktusában az angyalok kórusát láthatjuk, és valószínűleg középen a Szűzanyát, aki a köpönyege alá gyűjti a jókat...,sajnos a képemről ő lemaradt. Lejjebb egyházi férfiak és nők csoportját láthatjuk. A freskó közepe táján balra a Duomo épülete van festve..., nem pont olyan, mint az igazi, de azért hasonlít. A Duomo síkjában jobbra különös folyosó szerűség észlelhető..., tán a tisztítótűzbe vezet? A Duomo alatti szakaszon is főleg egyházi emberek láthatóak, meg a dominikánusok fekete-fehér kutyáit.
-
Ez a hatalmas freskó annak tiszteletére készülhetett, amikor I.Cosimo Medici herceg feleségül vette a spanyol származású Toledói Eleonórát, és a vele Firenzébe érkező spanyolokat itt szállásolták el..., innen a neve, Capella degli Spagnuoli, vagyis Spanyol kápolna.
-
És itt talán még nem írtam, hogy a templomtól ugyancsak balra lévő kerengőből nyílik a cenacolo (étkezde), melyben Domenico Ghirlandaio Utolsó vacsora freskója látható.
-
-
Nem tisztem kritikát írni, de, bár az egyik legkedvesebb festőm, nem igazán sikerült ez a műve nagyon szerethetővé..., talán főleg azért, mert vannak ebben a témában nagyon komoly viszonyítási alapok. De azért megtekintésre mindenképpen érdemes! Judás itt már el van különítve az apostoloktól..., szemben ül Jézussal..., és ekkor talán még csak ők ketten tudják a festő szerint, hogy ki az áruló, és hogy mi fog hamarosan történni, hiszen az apostolok békésen társalognak...- (a képre kattintva az egész festmény látható!)-
Megemlítendő még ezen a helyszínen a nagyon szép kolostorkert, és főleg annak kerengője, a Chiostro delle Verde , ahol az árkádok alatt bibliai történetek ábrázolását láthatjuk. Ezek a freskók az 1966-os árvíz alatt jelentősen sérültek, de természetesen hamarosan részben restaurálták őket, pontosabban már 1970-ben végeztek a helyreállítással. Az árvíz akkori szintjét egy márványtábla jelzi valahol..., hogy pontosan hol, arra sajnos már nem emlékszem.
-
-
Felhívom a figyelmet arra, hogy az ezen bekezdés alatti linken egy képekkel és információkkal is talán bővebb leírás van előbb a templom külsejéről, majd a belső tartalmáról. Sajnos nem tudtam ide átmenteni a benne lévő képeket. Most már az sem mindig járható út, így érdemes lenne ott is megnézni azokat a képeket, és a templombelső egész leírása is ott talán tartalmasabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése