Chiesa Ognissanti + kolostorudvarának és étkezdéjének látványai (Utolsó vacsora)

látogatható: 07.15-12.30-ig, pénteken zárva
ingyenes
A bencés rendiek temploma
látogatható: hétfő, kedd és szombat 09.00-12.00-ig. 
Chiesa_di_Ognissanti_ (Mindenszentek temploma)

A gyönyörű Chiesa Ognissanti (Mindenszentek) az Arno jobboldali  partján a Milánóból elüldözött humiliátik (megalázottak), a textilkészítés céljából itt letelepedő bencés szerzetesrend temploma. A XIII. század közepe táján történt a letelepedésük Firenzében, és akkortól ez a környék teljes mértékben ennek a munkának volt alárendelve. A ma is itt lévő Santa Rosa gátat ők építették a textilkészítéshez szükséges egyenletes, folyamatos és biztonságos vízellátás érdekében. Ez a gát a mai napig is jó szolgálatot tesz a városnak, ha másként nem is, de azzal, hogy a folyó medrében nagyjából mindig azonos és megfelelő a vízállás, ami minden tekintetben kedvező..., csak valószínűleg akkor nem, ha áradás van. 
És, mivel a humiliatik nagyon Istenhívők voltak, kellett nekik egy saját templom, ami valószínűleg évszázadok alatt lett olyan, amilyennek most látjuk.  
-
-
A templom homlokzatán a bejárat felett látható szépséges lunettának majolika díszítése  Benedetto Buglioni (1459-1521) műhelyében készült, de a templom mögötti harangtorony megőrizte XIII. századi formáját.
-  
-
Ez a viszonylag kisméretű templom az egyik fénylő gyöngyszeme Firenzének. 
-
Az Ognissanti templom  bejárattól induló falán középtájt van egy freskó, amely oly módon, mintha egy fénykép lenne, a közelben lakó és a templomot támogató Vespucci családot ábrázolja. A képen szerepel az ifjú Amerigo Vespucci is a Madonna jobb keze alatt, a sor végén kékes kabátban. A kép nagyítható!
-
-
 
Amerigo Vespucci neve bizonyára mindenkinek ismerős! Ifjú korában Amerigo részt vett Kolumbusz Kristóf második útján, amikor is Indiába szeretett volna eljutni..., és hitte is Kolumbusz, hogy oda jutott! Ennek ékes bizonyítéka, hogy az ott élőket "indiánokként" nevezték és nevezik ma is. Ám Kolumbusz halála után Amerigo Vespucci újabb expedíciókat is vezetett, és Kolumbusz első útja után kb. 10 évvel merte csak kinyilvánítani a tudósok felé, hogy egy új földrész az, amit egykoron megtalált Kolumbusz Kristóf, aki akkor már nem volt az élők sorában. Ezt közhírré tette, és a hír terjedése után végül az ő neve révén lett Amerika Amerika. Van a blogban egy másik, valamivel tartalmasabb link is Amerigo Vespucciról
-
Jól látható még a fenti képen Simonetta Cattaneo a Madonna másik oldalán, aki Lorenzo Medici öccsének, a "szép Giuliánónak" volt talán a szerelme..., de ekkor már Simonetta Vespucci volt, ezért is szerepel ezen a Vespucci családi képen. Úgy tartják, hogy Simonetta volt Botticelli híres festményeinek, a Tavasznak és a Vénusz születésének is a modellje, és hogy persze a művész is szerelmes volt belé, nem csak Giuliano Medici. Hogy mi igaz és mi nem igaz a festők és modellek szerelmi életéről, azt már sosem fogjuk biztosra megtudni, de talán ez nem is olyan fontos.
-

-
Domenico Ghirlandaio freskója, a  "Védelmet adó Madonna" ritka kortörténelmi dokumentum, hiszen akár egy fénykép lenne, úgy látjuk a Vespucci családot. Amerigo Vespucci  és feltehetően felesége is sokat járhattak ebbe a templomba. A fenti kép bal szélén jól  látszik Amerigo a freskón, felénk néz. El tudom képzelni, hogy a fentebbi linkben lévő portré készítője azt a falon lévő arcot állította elő idősebb változatban, miután viselője világhíres felfedező lett..., van róla egy másik bejegyzés is a blogban a neve alatt. Simonetta, feltehetően ekkor már mint feleség a kép jobb oldalán középen látható rózsaszín köpenyben. A kép nagyítható.
-
Ebben a templomban "párbajozott" Sandro Botticelli és Domenico Ghirlandaio. Botticellinek Szent Jeromost (Girolamo, lentebb felső kép), Ghirlandaiónak Szent Ágostont (Agustino, lentebb alsó kép) kellett megfestenie. Általános vélemény, hogy Botticelli oldotta meg jobban a feladatot, az ő Jeromosa átszellemült, áhítatos, míg Ghirlandaio festményének szereplője inkább csak tanácstalannak tűnik.
-
 
-

-
 
-
Domenico Ghirlandaio 45 évesen pestisben halt meg, így elvben eltemethető sem lett volna. Barátai azonban a szó szoros értelmében elrabolták a tetemét, és elhelyezték a Santa Maria Novella templom mellett kerítést képező szarkofágok egyikében. Ma már talán jelzés is utal erre a templom főoldalától szemben állva  a saroktól számított harmadik szarkofágnál. 
-
Sandro Botticelli viszont állítólag az Ognissanti templomban alussza örök álmát, mégpedig a templom baloldali kápolnája előtt egy padlózatba helyezett kriptában. Az erre vonatkozó jelzést én  nem találtam meg a helyszínen, a történetet könyvben olvastam.
-
A templom kolostorának udvara nagyon is szép, de a falakon lévő freskóknak nincsen különös művészeti jelentőségük, valószínűleg műkedvelő szerzetesek festették őket.
-

-


-

-
Ám azért tartogat még nekünk valami érdekeset ez az épület, mégpedig a kolostor refektóriumában Domenico Ghirlandaio egy nagyméretű Utolsó vacsora freskóját. Lehet rajta vitatkozni, hogy szép-e, hiteles-e, de inkább örüljünk neki. Úgy tartják, hogy nincs meg benne az a nyomasztó érzés, ami az ábrázolt perceket idézné. Valóban így érezhetjük, és ez is volt talán a cél: a mit sem sejtő jókedvű társaság ábrázolása, miközben Jézus és Júdás már tudják, hogy mi fog történni. De azért be kell látni, hogy azt az érzést Ghirlandaio nem igazán tudta számunkra "szerethetően" átadni. Egy tanácstalan, kissé aggódó Jézust látunk a képen, amin ha valami igazán érződik, akkor az a mérhetetlen magánya. 
-
-
-
Talán igazán komolyan Júdás vehető, aki szemben ül az egész társasággal, ő az egyedüli Jézuson kívül, aki már tudja, hogy mi fog történni, hiszen ő az áruló. 
-
-
-
Dacosan néz Júdás a titkát már tudó Jézusra, aki tekintetével és mozdulatával is megbocsájt neki, hiszen tudja, hogy nem Júdás kívánsága mindaz, ami körülöttük történik..., Jézus sorsa már elrendeltetett.
-


-
Zárásként egy esti kép erről az igazán nagyon szerethető kis templomról.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése