humiliatik (megalázottak), Ponte alla Carraia, Chiesa Oggnissanti, II. világháború

  Lombardiában jött létre egy olyan szervezet, melynek tagjai megalázottnak tartották magukat azáltal, hogy valahány milánói nemest Barbarossa Frigyes túszként  magával vitt Németországba, ahol munkára kényszerítették őket. Ez a munka főként textilkészítés volt, és  amikor elengedték őket 1239-ben, akkor Firenzében találták meg azt a helyet, ahol a kitanult textilkészítésből megélhetést biztosíthattak maguknak. Az Arno folyó firenzei szakasza tökéletesen megfelelt munkájuk számára. A város nyugati felén telepedtek le, mert ott volt egy összeszűkülő szakasz, ami a víz bőségét és sodrását felerősítette. 1218-ban fejezték be a Ponte alle Carraia hidat, Firenze második hídját, ami, ahogyan az a nevében is benne van olyan híd volt, melyet kocsik  áthaladására terveztek, így a szállítási problémák is megoldódtak. Mindezek az adottságok igencsak kedveztek a textilgyártásnak, és ezt a Milánóból ide települt humiliatik ki tudták használni. Igaz, voltak problémák, 1333-ban árvíz sodorta el a hidat, amit Ammanati tervei alapján csak 1559-ben építettek újjá..., ám ezt a hidat és az egy Ponte Vecchio kivételével a többi hidat is 1944-ben a II. Világháború idején a németek felrobbantották azért, hogy visszavonulásukat üldözőik ne tudják gátolni. De a Ponte Vecchio megmaradásának is nagyon nagy ára volt, mert a visszavonuló németek a hídfőnél lévő épületek felrobbantásával akadályozták meg a hídon történő áthaladását az őket üldöző csapatoknak.

-

-

 Idővel  építettek a hídfőknél új házakat, és azok a házak is szépek, meg korszerűbbek is..., de  talán mégiscsak idegenek a reneszánsz fővárosában

-


-

A turisták számára Firenze talán legnépszerűbb temploma az Ognissanti templom az Arno partján, a humiliatik temploma. Úgy tűnik, hogy nem érte nagy kár a háború alatt. Az egyik legszebb és legkedvesebb firenzei templom izgalmas művészettörténeti látványokkal. 

A templom egyik legizgalmasabb látványossága nem sokkal a bejárat után a jobboldali falon szinte szemmagasságban látható..., a méltán híres Vespucci család "portréja" Domenico Ghirlandaio ecsetje által megalkotva. A mű címe "A védelmet adó Madonna"..., aki köpönyegével öleli át a Vespucci család számos tagját. A Madonna jobb karja alatt felismerhetően láthatjuk Amerigo Vespuccit, akiről kapta Amerika a nevét. Igaz, nem ő fedezte fel Amerikát, hanem Kolumbusz Kristóf, de ő volt az, aki rájött, hogy az a föld, melyet Kolumbusz megtalált, az nem India, ahová készült Kolumbusz, hanem egy új kontinens. Így végül Kolumbuszról csak egyetlen országot, Kolumbiát nevezték el, míg Vespucciról kontinenseket. És láthatjuk Simonetta Vespucci ábrázolását is ..., nem olyan szép ezen a freskón, mint Botticellién, de a mi helyzetünkben nem is ez a fontos, hanem az, hogy ott lehetünk és nézhetjük őket sok század távolában.

Visszatérve a templomra..., kicsit tovább haladva a szentély felé egymással szemben láthatunk két portrét. A jobboldali Botticelli alkotása és Szent Ágostonról készült portréját láthatjuk. A baloldali portrét Ghirlandaio festette Szent Jeromosról..., általános vélemény, hogy Botticelli portréja a jobb, Szent Ágostonban áhítat látszik, míg Ghirlandaio Szent Jeromosa inkább csak tanácstalannak tűnik. Botticelli ebben a templomban nyugszik, az oltártól jobbra a kereszthajóban..., Sandro Filipepi névvel .

-


-

Vincenzo Meucci neve bizonyára keveseknek ismerős, ő a kereszthajóban lévő freskók alkotója volt..., de a méltán világhíres Brancacci kápolna mennyezeti freskóját is ő alkotta...., ám azért a kápolna nem miatta híres. Emlékeim szerint fel sem néztünk a mennyezetre, hiszen annyi ott a falakon a látnivaló..., és korábban nem hívták fel rá a figyelmemet! 

-



-

A "Krisztus a kereszten" című festmény alkotója évszázadokon át bizonytalan volt, de modern technikákkal már kimutatták, hogy Giotto alkotása. 

Elérve a szentélyhez a főoltár előtt láthatjuk a Vespucci család  kriptájának fedlapját, ami alatt nyugszik többek között a szép Simonetta Cataneo, akiről mintázta Botticelli Vénuszt, és a Tavasz című festményének alakját. 

A templom már nem a humiliatik, hanem a ferencesek temploma.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése