Basilica di Santa Croce (Michelangelo sírja) + Pazzi kápolna


-
Az 1200-as évek közepe táján kezdték el ezt a ferences rendi szerzetesek által támogatott hatalmas építkezést. Akkoriban ez a terület volt a legszegényebbek negyede, de miután a textilkészítő iparág fejlődésnek indult lassan a városrész is fejlődött. Idővel eljutottak a gyűjtésben odáig, hogy belekezdhettek egy templom építésébe 1294-ben. Bár hivatalos dokumentumok nincsenek róla, de úgy tartják, hogy a templom tervezője a kor "sztárépítője", Arnolfo de Cambio volt. A tervezés tekintetében csak egy kívánságuk volt az építőmesternél, hogy nagyobb legyen ez a templom, mint a város másik felében lévő Santa Maria Novella. A templom védőszentjének Szent Ferencet választották. 1294-ben kezdték az építést, és 1320-ban már birtokba vehették a főleg adományokból készülő épület egy részét. Ekkor ugyan még az egész épület nem volt készen, az építkezés folytatódott, de egy pestisjárvány miatt egy időre leállt. Pontosan 1433-ban IV. Jenő pápa felavatta az azért még nem teljesen kész három hajós templomot..., de egészen 1504-ig dolgoztak még rajta. A templom kolostorának építése is folyt, de itt sajnálatos esemény akadályozta a haladást, mert 1423-ban tűzvész pusztított.
1482-ben a harangtorony is megépült, de a ma is látható márványburkolat csak a XIX. században készült egy üzletember adományából..
Ennek a gyönyörű templomnak a hossza 115 méter, a magassága és a szélessége  40 méter hosszú. 
-
 
-
-
-

-
látogatható: 09.30-17.30-ig, vasárnap 13.00-17.30-ig
belépődíj 2011-ben: 5 € (Pazzi kápolnával és múzeummal)
-
A Pazzi kápolna és a múzeum önállóan is megtekinthető a templom jobb oldalánál lévő kertben.
-
Sajnos ottjártunkkor éppen felújítási munkálatok folytak a templom főoltáránál, ami ha bizonyos szempontból bosszantó is, de ebben az esetben egy olyan csodálatos lehetőséget adtak kárpótlásul a helybélieknek és az átutazó turistáknak, ami felejthetetlen. Az alábbi képeken a csodálatos főoltár helyett műanyag fóliával takart állványzatot láthattunk, de mint kiderült, talán jobban is jártunk . Lehetőséget adtak ugyanis a turistáknak, hogy felmenjünk azokra az állványokra, és így teljesen közelről nézhettük meg a főoltár freskóit! Tényleg páratlan élmény volt!
-
-
Annyi ebben a ferencesek által épített templomban a látnivaló, hogy azt én mindet leírni nem tudom, de valamennyit talán érzékeltethetek. Mint korábban már írtam, a méretei: hossza 115 méter, szélessége  40 méter és magassága is 40 méter. A gyönyörűen megmunkált fából készült nyitott fedélszékes mennyezet különlegesen értékes  részlete a hatalmas  épületnek. Ráadásul ez a nyitott fedélszék optikailag csalós is, sokkal magasabbnak tűnik, mint amilyen valójában. Márvány oszlopai, amelyek tartják a fedélszéket egyszerűek, karcsúak, szépek, és ezeknek köszönhetően optikailag jóval nagyobbnak tűnik a templom belső tere, mint amekkora valójában.
-
-
A fóliával takart főoltár eléggé meglepő volt, de tudomásul kellett venni, hogy néha felújítási munkák folynak. Fájdalomdíjként viszont fel lehetett menni a fólia mögötti állványra, és majdnem közvetlen közelről nézhettük meg a gyönyörű díszítéseket, ablakokat. az alanti képen azt láthatjuk, amit mi akkor nem láthattunk..
-

-
Egy kép a főoltárról az internetről, hogy el tudjuk képzelni.

-
-
És ha már képet nem készíthettem róla, találtam egy nagyon jónak tűnő cikket a "Capella Maggiore" freskóiról!
-

-
A falak mentén mindkét oldalon részben egységes, részben egyedi síremlékek vannak úgy, hogy két egységes síremlék között van egy-egy egyedi. Hogy ezt így tervezték, vagy csak "helykihasználás" miatt alakult így, azt nem tudom, de szó, mi szó, az egyedi sírok sokkal inkább felkeltik a figyelmet...., talán erre az egységes megoldásra is van magyarázat, talán azok nem "átlagos" emberek sírboltjai, hanem a templom számára különlegesek.  Természetesen a padlózat kőburkolatában is láthatunk sírköveket, ha nem is sokat. 
Az abban a megtiszteltetéssel lévők, akik "csupán" hírnevükkel fizettek az ebben a "firenzei panteonnak" is nevezhető gyönyörű templomnak, azok közül is kiemelkedik Michelangelo Buonarroti. A történet nem volt egyszerű, mert a mester Rómában halt meg, ezért holttestét a szó legszorosabb értelmében elrabolták Rómából Giorgo Vasari vezényletével, hogy itt Firenzében és ebben a templomban helyezzék örök nyugalomba! Bár már sok éve nem élt Firenzében, de állítólag Michelangelo kifejezett kívánsága volt, hogy itt legyen végső nyughelye, és hogy a sírjára az általa alkotott 4 alakos Pieta szobrát tegyék. Utóbbi vágya valószínűleg magasabb szempontok miatt nem teljesült, annak a szobornak a múzeumban kellett maradnia. Végül is az a szobor már nem Michelangelo tulajdona volt, a múzeum ragaszkodhatott hozzá, mondhatni az a szobor a Dóm múzeum fő látványossága.. Ám bármennyire is kedvelem Giorgo Vasarit, az irányítása alatt elkészült erősen giccses síremlék sajnos semmiképpen nem méltó Michelangelóhoz! Feltűnőnek feltűnő, az biztos. Érdekes, egy számomra is komoly értékkel bíró könyvben azt írják, hogy a templom legszebb sírja. Talán a legfeltűnőbb kifejezés jobban illene rá. Mindenesetre az egyszerűségre, mértéktartásra törekvő Michelangelo bizonyára nem számított ilyen feltűnő síremlékre..., de tény, hogy könnyű rátalálni. 
-


-
Tény az is, hogy a firenzeieknek nagyon fontosak voltak holtukban is művészeik, és ez a templom különösen sok ismert polgárának tette lehetővé, hogy itt aludják örök álmukat. Mondhatjuk talán azt is, hogy a Santa Croce Bazilika Firenze Pantheonja.
-
-
A falak mentén mindkét oldalon nagyjából egységes kivitelű sírhelyek között vannak egyediek, melyek többnyire művészi értéket képviselve őrzik híres halottaikat.
-
 Donatello kisméretű Angyali üdvözlete talán a legszebb ebben a témában. Mondhatni, hogy csak úgy útközben szebbnél szebb műalkotásokat láthatunk, maga az egész látható épület kisebb labirintusnak néz kisebb, nagyobb kápolnáival. 
Dante Alighieri is kapott egy jelképes sírt, de teteme örökre Veronában marad, ahol száműzetésének egy részét töltötte nagyúri családok vendégeként..., szóval azért olyan nagyon nem volt rossz a sora! Bár szívének bizonyára örökké fájt az a száműzetés, de amikor már megtehette volna, amikor már könyörögtek neki, akkor sem tért vissza szülővárosába, mely kivetette magából!
-
 A középső kupola alatti kápolnában (Sagrestia Vecchia) nyugszik Cosimo il Vecchio egész családja és művész barátja, Donatello is, kinek munkája volt gyakorlatilag majdnem minden, ami itt látható. Majdnem, mert Giovanni és Piero Medici szarkofágját Verrocchio készítette. 
-

-

-
Ha jól emlékszem a baloldali a portugál kardinális síremléke, ami igazán nem a kardinális, hanem a sír szépsége miatt híres.. 
Machiavelli síremléke is itt van, azt írja a könyvem, hogy nagyon szép, sajnos erre sem  emlékszem.
-
Maga az egész a templom mellett kicsit olyan, mint egy labirintus, több gyönyörűen díszített kápolna is van az épületben. 
-

-

-
-
-
-

-
Ez a gyönyörűség is egy külön teremben van, de az biztos, hogy az épületben.
-
-
-

Giovanni della Robbia csodálatos mázas terrakotta munkája a Trónoló Madonna szentekkel körülvéve.
-
-
A Santa Croce bazilika mellett van egy nagyon szép kert, melyben van még egy épület, nevezetesen a Pazzi család sírkápolnája. Ez a kápolna egy időben készült a templommal, és valószínűleg ezt is Arnolfo di Cambio tervezte. 
-

-

-


-
-
-
-
-
Ezt a templomot és a Pazzi kápolnát mindenképpen be kell iktatni egy bármily rövid firenzei programba is, talán nem túlzok, ha úgy gondolom, hogy ha csak egy firenzei templomra van időnk, akkor inkább ez, vagy a Santa Maria Novella legyen a kiválasztott, mint a Duomo. 
-
-
A templomkert bejáratánál van egy jelzés, ami az 1977-es árvíz magasságát mutatja. Előtte, alatta állok én a képen a magam 150 centijével, hogy jól érzékelhető legyen a  víz akkori, kb két méteres magassága. Én bizony megfulladtam volna..., de a 180-190 centisek is.
-
-
És egy kép a végére ..., ez már az elvonuló víz utáni sártenger a templomban.


-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése