Giambologna (Giovanni da Bologna) - (1524-1608) és hű segítője, Pietro Tacca (1547.1640)


A flamand származású Jean de Boulogne, hivatalos nevén Giovanni da Bologna, közhasználati nevén Giambologna volt bizonyára a  legjelentősebb manierista szobrász. Hihetetlenül termékeny volt és rendkívül ügyesen bánt minden kezébe kerülő anyaggal.

Neve alapján Bolognában születhetett, de művészetének alapjait Firenzében szerezte, majd további tanulása céljából elutazott Rómába. Sok időt szánt arra, hogy tanulmányozza az antik szobrokat és Michelangelo műveit. Nagy hatással volt rá, hogy személyesen találkozott a mesterrel, aki életre szóló instrukciókkal látta el. 
Útban hazafelé megállt pihenni Firenzében..., és pár év kihagyással örökre ott is maradt Firenze nagy szerencséjére.  

Az 1560-as évek elején készítette emblematikus bronzszobrát, a Repülő Merkúrt, melyet a Bargellóban láthatunk sok egyéb művével együtt. A későbbiekben több ilyen szobrot is készített.









-

-

-
I. Cosimo Nagyherceg lovasszobra 1594-ben készült el, és a szobor talapzatán híres csatajelenetek is láthatóak bronzlapokon.
-

-
Loggia del Lanzin áll talán a legszebb alkotása, a "Szabin nők elrablása". z a minden oldalról teljes élvezetet nyújtó, gyönyörű szobor a manierizmus csúcsalkotása lehetett. 79 és 82 között készítette ezt a gyönyörű művét, munkássága csúcsán. Különlegessége még a szobornak, hogy egyetlen tömbből lett megalkotva.
-
Legméretesebb munkái a két Medici nagyherceg, I. Cosimo (Piazza della Signoria) és I. Ferdinando bronzból készült lovasszobra (Piazza della SS. Annunziata), és már több, mint 60 éves volt, amikor ezekhez a szobrokhoz hozzá kezdett. Igazából már nem is Giambologna, hanem hű tanítványa, Pietro Tacca fejezte be I. Ferdinando nagyherceg szobrát, ami az SS. Annunziata téren látható..
-

-


Ugyancsak itt látható az 1600-as évvel jelzett "Herkules legyőzi a kentaurt", ekkor már 76 éves volt Giambologna!
Nagyon sok kisplasztikája is van szerte a világban, és különböző különleges dolgokat készített kerteknek, pl. a Bobolinak is, ami természetes, hiszen mindvégig a Medici nagyhercegek szolgálatában állt.
-
Művészetét nagyon nagyra értékeli az utókor, a legfinomabb átmenetnek a reneszánsz és a barokk művészet között. Egészen egyéni szobrainak piramis szerű szerkesztése. Szokatlan az is, hogy vallási témájú alkotásai talán egyáltalán nincsenek, legszívesebben a római mitológiából választotta témáit.

Forrásmunkák

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése