Az ifjú Luca della Robbia kelmefestő családból származhatott a neve alapján. Hogy miként került Donatello műhelyébe azt nem tudni, fiatal kori munkái nem ismeretesek. Első ismert munkája viszont már nem akármi! Két énekes karzatot rendeltek az illetékesek a Dóm számára, egyiket a mester, Donatello, a másikat a tanítvány, Luca della Robbia készítette el 1432 és 35 között. Máig folyik róla a vita, hogy kié lett a szebb..., azt hiszem a többség Robbia munkáját választaná, vagyis a tanítvány talán felülmúlta mesterét.
-
Bár Giorgio Vasari kicsit megbírálja, mert szerinte Donatello járt el helyesen, amikor nem dolgozta ki alaposan a művét, ugyanis elég magasan voltak, nehezen láthatóan, és ilyenkor felesleges, sőt, akár káros is az aprólékos kidolgozás, kevésbé vehető ki a forma. Hogy igaza volt-e Vasarinak, vagy sem, azt eldönthetjük mi magunk. A két karzat eredeti példánya egymással szemben a Museo dell'Opera del Duomoban látható most már, és elég jó megvilágításban.
-
-
Luca della Robbia 1445-től 69-ig dolgozott a Dóm egyik sekrestyéjének bronzkapuján is, ez a munka is nagy tiszteletet érdemlő volt.
Luca több esetben bizonyította, hogy mestere a márvány faragásának, pl. gyönyörű kis reliefeket készített a Campanile lábazatára, de valami okból mégis másként alakította a pályáját. Sok mindent kipróbált, tudta, hogy milyen időigényes a márvány megmunkálása, vagy a bronzmunkák készítése.
-
1440-ben bátyjával, Giovanni della Robbiával közösen kialakítottak egy kerámia műhelyt, és onnantól Luca mázas kerámia munkáival díszítette Firenze köz- és magánépületeit, kívül, belül egyaránt, kívánság szerint. A technikát nem feltétlen ők találták fel, de ők fejlesztették magas színvonalra. Lucára az egyszerű színvilágú munkák voltak kezdetben jellemzőek, a kobaltkék és a fehér párosítása, ilyen volt például a Dómban általa készített bronzkapu fölé helyezett tondó, mely Krisztus feltámadását ábrázolja. De idővel színesebb alkotások is kerültek ki a keze közül, amik még nagyobb dicsőséget szereztek neki.
-
A Brunelleschi által tervezett Pazzi kápolnában végzett munkái is nagy elismerést hoztak számára, vagy ugyancsak gyönyörű a San Miniato templomban a portugál kardinális kápolnájának mennyezeti díszítése.
Többnyire díszítő jellegű, könnyed munkákat csinált, nagy népszerűséget szerzett velük magának. Egészen új, stílusteremtő alkotásokkal írta be nevét a halhatatlan itáliai művészek sorába.
Időközben meghalt a bátyja és Luca örökbe fogadta gyermekeit, akik közül Andrea della Robbia méltó utóda lett a szakmában. Kettejük munkáit részben úgy lehet megkülönböztetni, hogy Luca a Madonna bal karjára helyezte a kisdedet, míg Andrea a jobb karjára.
Forrásmunkák
Forrásmunkák
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése