Giorgio Vasari Arezzóban született, több igen jelentős építészeti alkotása látható szülővárosában, de munkássága javát Firenzében, I. Cosimo Medici herceg, majd főherceg szolgálatában végezte. Mindössze 13 éves volt, amikor megérkezett Firenzébe, ahol elkezdte tanulmányait, Michelangelo és Andrea del Sarto voltak első mesterei. Festő és építész volt, de neve elsősorban nem saját művészete miatt maradt fenn, hanem mert mély alázattal elvállalta és véghez vitte azt a megbízást, hogy megírja élettörténetét a reneszánsz kor legjelentősebb művészeinek! Maga a korszak nevét fémjelző "reneszánsz", vagyis "újjászületés" elnevezés is tőle származik. Bár írásaiban elég sok a vitatott állítás, de ettől függetlenül felbecsülhetetlen értékű segítséget nyújtott az utókornak az életutak kikutatásával, leírásával, életműveik művészi elemzésével. Művének címe: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete. Önmaga feltétele volt, hogy csak már nem élő művészek életéről írjon, egyvalakivel tett csak kivételt, Michelangelóval. Őszinte csodálatán túl tanítványa is volt a nagy művésznek, ezért baráti szálak is fűzték őket egymáshoz.
Festőként nem tartozott a jelentősebb művészek közé, de némely portréja igen megkapó. Monumentális harci jelenetekkel díszítette pl. a Palazzo della Signoria nagytermét, de az épület belső udvarának tervezése és kivitelezése is az ő feladata volt. A Santa Maria del Fiore kupolájának belső díszítése bár érdekes, de nem igazán illik a visszafogott dómhoz az a manierista stílus, amit Zuccarival egyetemben produkáltak.
Mint építész is hagyott jelentősebb emlékeket Firenzében, elsősorban az Uffizi épületének, valamint a Palazzo Vecchiót a Palazzo Pittivel összekötő Corridoio Vasariano megtervezésével. Kevesek által ismert munkája a Loggia del Pesche, amely a Mercato Vecchio fontos része volt, de a nagy XIX. századi átépítésnél lebontották. Szerencsére a XX. században újra felépíttették a Piazza dei Ciompin, ahol jelenleg is látható. Sokat dolgozott a Santa Croce templomban is, ő tervezte Michelangelo síremlékét..., ami, valljuk be, nem igazán méltó az ott nyugvó mesterhez. Itt megjegyzem, hogy állítólag nagy szerepe volt Vasarinak Michelangelo tetemének Rómából történt elrablásában és a Santa Croce templomba helyezésében..Magát a temetési szertartást is ő tervezte.
I. Cosimo Medici herceg első számú mestereként sokszor különleges munkák elvégzését is vállalnia kellett, pl. különböző ünnepi programok szervezését, díszletek építését.
Forrásmunkák
Forrásmunkák
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése